در این بخش از مجموعه آموزش ایزابل به یکی از قابلیت های مهم سیستم تلفنی ایزابل میپردازیم این قابلیت جزو مهم هر مرکز تماسی میباشد ،حتما تا به حال با شرکتی تماس گرفته میباشید و در اول سیستم به شما خوش آمد گویی می گوید و بعد از شما می خواهد برای ارتباط با بخش های مختلف کلید های متفاوتی را فشار دهید ، برای نمونه از شما می خواهد جهت ارتباط با بخش فروش کلید ۱ و بخش پشتیبانی کلید ۲ و … . این قابلیت در سیستم های تلفنی IVR می باشد .

IVR مخفف Interactive voice response میباشد که یعنی پاسخ صوتی تعاملی می باشد . IVR در سیستم های تلفنی وظیفه توزیع مکالمات را بر عهده دارد و در اصل بار اپراتور جهت پاسخ به مشتری ها به مقدار بسیاری کاهش می دهد و تماسها به صورت خودکار و هدفمند توزیع خواهد شد .

تعداد IVR در ایزابل

ایزابل یک سیستم تلفنی متن باز میباشد و بر خلاف سیستم های تلفنی سنتی و سخت افزار های آماده هیچ محدودیتی در تعداد IVR ها ندارد و شما می تواند تعداد بسیاری IVR به صورت چند مرحله ای مشخص کنید .

تعریف یک IVR جدید در ایزابل

جهت تعریف یک IVR جدید در ایزابل از پنل سمت راست PBX و بعد PBX Configuration را انتخاب کنید و از منوی جدید گزینه IVR را انتخاب کنید .
از منوی سمت راست گزینه Add IVR را انتخاب کنید.

تنظیمات یک IVR در ایزابل

Name : یک اسم دلخواه برای IVR بنویسید ، وارد کردن این نام الزامی میباشد .

IVR Description : توضیحی برای IVR بنویسید , پر کردن این قسمت ضروری نمیباشد .

Announcement : یک صدا برای IVR از لیست انتخاب کنید ، این همان صدایی میباشد که زمان ورود به IVR پخش خواهد شد .

Direct Dial : در صورتی که این قسمت را روی Extention تنظیم کنید در زمان پخش IVR کاربر می تواند هر داخلی ای را شماره گیری کنید در غیر این صورت امکان شماره گیری داخلی خاص از کاربر گرفته خواهد شد .

Timeout : زمانی میباشد که به کاربر فرصت داده می شود تا یک گزینه را انتخاب کند این زمان به ثانیه است .

Invalid Retries : تعداد دفعاتی میباشد که در صورتی که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کند می توانید کاری انجام دهید .

Invalid Retry Recording : می توانید صدایی را از لیست در این قسمت انتخاب کنید که در صورتی که فرد گزینه اشتباهی انتخاب کند برای کاربر پخش شود . در حالتی که این قسمت روی Default باشد خود ایزابل صدای مناسبی که از قبل دارد را پخش می کند ( این صدا اینگلیسی است)

Append Announcement on Invalid : در حالتی که این گزینه را تیک بزنید پس از پخش صدای Invalid Retry Recording صدای اصلی IVR دوباره پخش می شود .

Return on Invalid : اگر این گزینه انتخاب شود در صورتی که این IVR از طریق یک IVR دیگه صدا شده باشد سیستم به IVR پدر بر خواهد گشت .

Invalid Recording : در این قسمت هم می تواند صدای ضبط شده ای را انتخاب کنید ، این صدا وقتی پخش می شود که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کند و تعداد Invalid Retries پایان یافته باشد .

Invalid Destination : مقصدی می باشد که در صورت کاربر به تعداد Invalid Retries گزینه اشتباه وارد کند تماس به این مقصد انتقال داده خواهد شد .

همه این گزینه هایی که در بالا گفتیم برای حالت Time Out هم وجود دارد که خیلی شبیه می باشند .

Return to IVR after VM : در صورتی که این گزینه انتخاب شده باشد و voice mail در سیستم فعال باشد پس از در یافت پیام از Voice mail سیستم کاربر را به این IVR منتقل می کند .

در بخش IVR Entries شما می توانید کلید های IVR را مشخص و یک مقصد برای هر کدام انتخاب کنید . تعداد Ext ها نا محدود می باشد و شما می توانید از اعداد یک یا چند رقمی در این بخش استفاده کنید .

در آخر هم IVR را Sumbit کنید .

جهت تست هم می توانید مقصد مسیر وردی را IVR انتخاب کنید تا همه تماس های ورودی به IVR اتصال داده شود .