تماس‌های خودکار (robocalls) تماسی می باشد که پیام‌های از قبل ضبط شده را از طریق نرم افزار شماره‌گیری خودکار به میلیون‌ها نفر در روز ارسال می‌کند . اگر به جای صحبت کردن یک فرد واقعی ، به تلفن خود پاسخ دهید و یک پیام ضبط شده را بشنوید ، به یک تماس خودکار گوش خواهید کرد .

 تماس‌های خودکار وقت ها می باشد که به عنوان یک مسیر مقرون‌به‌صرفه برای کسب‌وکارها جهت دستیابی به مشتریان وجود داشته می باشد ولی برای بیشتر مردم به چیزی آزاردهنده تبدیل شده‌ می باشد ولی در عین حال بعضی از تماس‌های خودکار اطلاعات مفیدی مثل یادآوری قرار یا لغو پرواز ارائه می‌دهند . بیشتر این تماس‌ها تلاش می‌کنند چیزی به شما بفروشند و خیلی از آن‌ها قصد کلاهبرداری دارند .

تماس‌های خودکار (robocalls) شامل این موارد می باشند :

  • پیام‌های اطلاعاتی

برای نمونه ، تماس‌های خودکار که به شما می‌گوید پرواز شما کنسل شده می باشد یا به شما در مورد یک قرار پزشکی یادآوری می‌کند.

  • تماس وصول بدهی

کسب‌ و کاری که به صورت قانونی سعی در جمع‌آوری بدهی دارد، مجاز می باشد از پیام‌های ضبط شده برای دسترسی به شما استفاده کند.

  • پیام‌های خیریه

تماس‌های خودکار فقط می‌تواند به اهداکنندگان قبلی یا اعضای موسسه خیریه تماس بگیرد و robocalls ها همچنین دارای یک گزینه خودکار می باشند که به شما امکان می‌دهد تماس‌های بعدی را متوقف کنید .

اگر به یک تماس خودکار جواب دهید چه خواهد شد

اگر یک تماس خودکار  اسپم دریافت کردید ، بهترین کار پاسخ ندادن می باشد . اگر به تماس جواب دهید ، شماره شما توسط کلاهبرداران “خوب” در نظر گرفته خواهد شد حتی اگر حتما در دام کلاهبرداری نباشید ، آن‌ها دوباره تماس خواهند گرفت چون می‌دانند که شخصی در طرف مقابل قربانی بالقوه کلاهبرداری می باشد . هرچه کمتر جواب دهید ، تماس‌های خودکار کمتری دریافت خواهید کرد .

در سال‌های اخیر ، تماس‌های جعلی رایج‌ تر شده می باشد . تماس‌گیرندگان جعلی زمان تماس از روی عمد نام یا شماره نمایش داده شده به عنوان شناسه تماس‌گیرنده را تغییر خواهند داد و نام یک شرکت یا شخص واقعی را جهت فریب انتخاب می‌کنند و تماس می‌گیرند. به همین دلیل وقتی دکمه پاسخ را می‌زنید احتیاط کنید .

با رعایت نکات زیر می‌توانید خطر کلاهبرداری را به کمترین برسانید :

  • زمانی اینکه متوجه شدید که این تماس‌های خودکار (robocalls) می باشد ، تلفن را قطع کنید .

هر چه کمتر درگیر شوید ، بهتر می باشد . اگر صحبت کنید یا واکنش نشان دهید ، تماس امکان دارد به عنوان ” live ” علامت‌گذاری شود و شما در معرض تعداد بیشتری از آن‌ها قرار میگیرید .

  • در صورت امکان از گفتن کلمه “بله” دوری کنید .

خیلی از کلاهبرداری‌های خودکار با سؤالی مثل «سلام، صدای من را می‌شنوی؟» شروع می‌شود ؛ که افراد امکان دارد بدون فکر کردن به آن پاسخ «بله» بدهند . پس آن‌ها می‌توانند ضبط تأییدیه شما را ذخیره کرده و از آن جهت فعالیت‌های کلاهبرداری استفاده کنند ؛ پس ، در صورت امکان از گفتن بله دوری کنید .

  • از انجام دستورالعمل‌های ربات دوری کنید .

بعضی وفت ها در تماس robocall از شما خواسته می‌شود که کاری انجام دهید ، مثل «برای صحبت با کارشناسان ما ، عدد ۱ را فشار دهید» یا «برای لغو اشتراک، ۲ را فشار دهید» و … . با دنبال کردن دستورالعمل‌ها ، به تماس‌گیرندگان خودکار تأیید خواهید کرد که یک قربانی احتمالی می باشید و از تماس‌های خودکار بیشتر دعوت می‌کنید . سعی کنید از انجام هر گونه کاری دوری کنید .

  • احتیاط کنید

ضرری که کلاهبرداری‌های تماس خودکار می‌توانند بزنند خیلی قابل‌توجه می باشد . حتی اگر اطلاعات کارت اعتباری شما را دریافت نکنند ، زمان شما را هدر خواهند داد . هر بار که شناسه تماس‌گیرنده ناشناخته را دیدید ، با احتیاط ادامه دهید . اگر کسب‌وکاری با شما تماس می‌گیرد، می‌توانید تماس را قطع کنید، شماره تماس او را در وب‌سایت آن‌ها پیدا کنید و دوباره با آن‌ها تماس بگیرید تا مطمئن شوید که تماس قانونی می باشد .