بررسی مرکز تلفن سازمانی یا IP PBX

مرکز تلفن سازمانی یا Private Branch Exchange سیستمی میباشد که همه ارتباطات یک سازمان را مدیریت ، هدایت و کنترل کند . IP-PBX یا Hosted PBX یا Cloud PBX از انوع PBX میباشند .

PBX دقیقا همان کاری را انجام می دهد که افراد در سالهای خیلی دور به عنوان اپراتور آن را انجام میدادند . PBX ها در سالیان اخیر با استفاده از بستر IP به جای زیر ساختهای مخابراتی امکانات بیشتری پیدا کرده اند و توانسته اند ارتباطات را تا حد بیشتری بهبود دهند .

PBX ها این امکان را در اختیار سازمان ها قرار میدهد تا بتوانند به جای اینکه هر خط را در اختیار یک کاربر قرار دهند تا مکالمات برقرار شود ، از خطوط به صورت اشتراکی بهره ببرند و همچنین امکان برقراری تماس های تلفنی به صورت داخلی و بدون صرف هزینه فراهم شود .

PBX مثل مراکز PSTN در مورد خطوط تلفن شهری فعالیت می کند . این سرویس طوری طراحی شده میباشد که همه کارمندان یک سازمان بدون احتیاج به خرید مراکز تلفنی مستقل بتوانند از از سیستمی واحد با راه حل های سخت افزاری مثل تلفن های سانترال یا روش های نرم افزاری همانند سیستم ویپ بهره ببرند . عبارت دیگر PBX ها یک شبکه تلفن خصوصی را ایجاد می کنند که خطوط تلفن از این طریق بین افراد به اشتراک گذاشته خواهد شد .

IP PBX

IP PBX در اصل همان PBX میباشد با این وجه تمایز که به جای بهره از خطوط آنالوگ ، از زیر ساخت های شبکه جهت برقراری تماس استفاده می کند . انتقال صدا در IP PBX صرفا بر اساس IP سیستم ها انجام میشود و این موضوع به بیشتر شدن دایره خدمات و امکانات سیستم می افزاید . در این روش مکالمات کیفیت به مراتب بالاتری خواهند داشت و ارتباطات تماما دیجیتال محور میباشد .

می شود گفت IP PBX همان PBX میباشد ، ولی IP PBX سیستمی نرم افزاری میباشد که بر روی سرور نصب می شود و از زیرساخت شبکه جهت برقراری ارتباطات بهره میبرد . به علت استفاده IP PBX از تکنولوژی VOIP امکان استفاده از چند خط محدود تلفن برای همه کاربران امکان پذیر میباشد . این روش نسبت به PBX معمولی خیلی منعطف تر میباشد و امکانات بیشتری هم در اختیار کاربرانش قرار می دهد .

مرکز تماس ابری Hosted PBX

مرکز تماس ابری همان امکانات IP PBX را در اختیار کاربران میگذارد با این تفاوت که همه خدمات توسط شرکت ارائه کننده بر روی فضای ابری میزبانی خواهد شد . در Hosted PBX شرکت ارائه کننده سرویس وظیفه ی تامین سخت افزارها ، نرم افزارها و همچنین نگهداری سیستم را به عهده می گیرد . مزیت استفاده از این روش هزینه پایین راه اندازی PBX میباشد . همچنین در این حالت احتیاج به دانش فنی برای راه اندازی سرویس و مسائل مربوط به نگهداری آن وجود نخواهد داشت .

اکنون Hosted PBX یکی از محبوب ترین سرویس ها و راهکارهای راه اندازی مراکز تلفنی ویپ در کل دنیا میباشد به این دلیل که هزینه ها را کاهش می دهد و مشکلات PBX های سنتی را هم ندارد و در مدت زمان کوتاهی در اختیار مشترک قرار می گیرد .