(CPaaS) Communications Platform as a Service یک سرویس مبتنی بر ابر می باشد که به افراد امکان میدهد با استفاده از API ها قابلیتهای ارتباطی مثل تماس صوتی و پیام کوتاه ، کنفرانس ویدیویی و … را به نرمافزار موجود کسبوکار خود اضافه کنند . بنابراین برنامهنویسان میتوانند بدون احتیاج به زیرساختهای اضافی و سختافزارهای گرانقیمت ، این ویژگیها را در اختیار شما بگذارند تا شما این موارد را در در لحظه داشته باشید و آنها را در برنامهها و خدمات خود قرار دهید .
اضافه بر ارتباطات ، CPaaS قابلیتهای اضافی برنامه مثل تأیید اعتبار ، ضبط تماس و رونویسی ، ابزار شناسایی تماسگیرنده ، تشخیص گفتار و موارد دیگر را ایجاد میکند و با توجه به اینکه آن بستر ارتباطی چند کاناله قابل برنامهریزی بر پایه ابر می باشد توسعهدهندگان را توانا می سازد تا برنامهها و نرمافزارهای موجود را سفارشیسازی و توسعه بدهند .
تفاوت CPaaS با UCaaS
از آنجا که نحوه ارائه ارتباطات تجاری کاملاً تفاوت دارد ، CPaaS مجموعهای از APIهای ارتباطی می باشد که به مشاغل و توسعهدهندگان امکان میدهد ویژگیهایی مثل تلفن و پیامرسانی را در نرمافزار کسب و کار خود ترکیب کنند ، به بیان ساده تر APIها به شما امکان میدهد دستگاهها و برنامهها را به ابزار ارتباطی تبدیل کنید ولی UCaaS به شما یک پلتفرم یک مرحلهای با قابلیتهای بسیار داخلی و دسترسی سریع به تعداد بسیاری از ویژگیهای ارتباطی مثل خدمات تلفنی ، جلسات ویدئویی ، گزارش استفاده و ضبط تماس میدهد .
UCaaS یک مجموعه ارتباطات ابری جامع به سازمانها میدهد ، CPaaS آنها را توانا میسازد تا عملکرد جدیدی را در فناوری موجود خود بسازند . UCaaS و CPaaS هر دو به سازمانها کمک میکنند تا ابزارهای ارتباطی را از طریق ابر ارائه دهند .
Communications Platform as a Service (CPaaS) در درجه اول بر غنیسازی کانالهای ارتباطی مشتری تمرکز دارد و به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا همه وسایل ارتباطی مبتنی بر ابر را در برنامههای خود برنامهریزی کنند تا بهترین تجربه موجود را به مشتریان ارائه دهند . در مقابل ، UCaaS بستری برای کانالهای داخلی می باشد که ارتباطات را بدون در نظر گرفتن دستگاه یا مکان ، به یک تجربه ثابت تبدیل میکند .
در کل میتوان گفت CPaaS بوم خالی به شما خواهند داد که میتوانید هر طور که میخواهید رنگ بزنید ، در حالی که UCaaS یک نقاشی کامل به شما خواهد داد .
c
یک ارائهدهنده CPaaS ، API یعنی قطعه کد و برنامههایی را ارائه میدهد که شما میتوانید جهت اضافه کردن ویژگیها و کانالهای ارتباطی در زمان واقعی به سیستم خود از آن استفاده کنید . API ها نقش بزرگی در برقراری ارتباطات مؤثر دارند به طوری که ۸۵% از شرکتهای پیشرو ، APIها را یک استراتژی کارآمد جهت موفقیت و رشد خود می گویند .
ارائه دهندگان CPaaS اپلیکیشن و API هایی را ارائه میدهند که به وسیله آنها میتوانند امکانات ارتباطی و ویژگیهای مورد نیاز را به اکوسیستم خود اضافه کنید . در اصل این شرکتها ارائهدهنده پلتفرمهای API می باشند که به شما اجازه میدهند طیف بزرگی از API ها شامل صوت ، پیام کوتاه، پیامرسانی تیمی، فکس و موارد دیگر را داشته و از میان آنها انتخاب کنید .
CPaaS با API های ارتباطی کار میکند و Application Programming Interface (API) مجموعهای از توابع می باشد که بهعنوان واسطه بین دو نقطه انتهایی مثل دستگاهها یا برنامههای نرمافزاری کار میکند . آنها به این نقاط انتهایی اجازه خواهند داد تا به صورت مؤثر با یکدیگر تعامل داشته باشند .
APIها معمولاً به شبکههای Voice over IP (VoIP) وابسته می باشند تا بستههای دیتا را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهند .
API به عنوان نوعی “مترجم” میان برنامه موجود و یک برنامه دیگر کار میکند که به افراد اجازه میدهد عملکردی را که پیش تر نداشتند به دست آورند . هر API مانند یک بلوک ساختمانی می باشد که هر بلوک یک ویژگی منحصربهفرد دارد و چندین API میبایست در کنار هم قرار بگیرند و فعالیت کنند تا بتواند مجموعه جدیدی از ویژگیها را به برنامه موجود خود اضافه کنند .
از ویژگی های استفاده از CPaaS
− تماسهای صوتی خروجی
− مسیریابی تماس ورودی
− تماس مبتنی بر WebRTC : شامل گروهی از API ها جهت تکمیل بخشهای مختلف یک اپلیکیشن یا ارتباط تحت وب رایگان می باشد که امکان برقراری ارتباط در زمان واقعی (RTC) را در مرورگرهای وب و برنامههای تلفن همراه با استفاده از API فراهم می سازد .
− پیامهای متنی (پیام کوتاه) : میتوانید ارتباطات پیامکی را در نرمافزار خود ایجاد کنید تا بتوانید اعلانها ، هشدارها و موارد دیگر را از طریق شماره کسب و کار خود ارسال کنید و در صورت احتیاج ، میتوانید پیامهای دوطرفه را هم در تنظیمات خود قرار دهید تا مشتریان بتوانند به شما جواب دهند . SMS API همچنین به شما امکان میدهد پیامهای متنی گروهی ارسال کنید ، گردش کار را به طور خودکار انجام دهید و چک کنید آیا هر پیام تحویل و باز شده می باشد .
− ترانکینگ SIP درخواستی : ترانکینگ SIP به زیرساخت ارتباطی مبتنی بر IP شما ارتباط میدهد . اگر احتیاج شما به ظرفیت مکالمه تغییر کند ، ترانکینگ SIP درخواستی منعطف می باشد و با تغییر احتیاج شما افزایش یا کاهش ظرفیت را راحت میکند.
− چندرسانهای و پیامرسانی تصویری
− پیامرسانی در شبکههای اجتماعی (مانند WhatsApp)
− مخفی کردن شماره (پروکسی)
با استفاده از این موارد میتوانید بستری ایجاد کنید که کارمندان با یکدیگر و با یک سیستم و دستگاه موردنظر خود با مشتری ارتباط برقرار کنند . پس جهت استفاده از CPaaS ، شما به توسعهدهندگانی احتیاج دارید که تجربه توسعه برنامههای سفارشی را دارند که از API استفاده میکنند و همچنین به دستگاهها یا نرمافزاری احتیاج دارید که نحوه تعامل با نقاط انتهایی API را بداند.