PBX مخفف Private Branch Exchange ، سیستم تجاری ارتباطات سازمانی میباشد که تماس‌ها را هدایت می‌کند و سوئیچینگ بخش‌های مختلف درون سازمان‌ها را ممکن می‌کند .

ارتباطات در سازمان‌های مختلف به مراتب بزرگ تر شده‌اند و انتقال تماس‌ها با پیچیدگی بیشتری جریان دارد . پی‌بی‌ایکس‌ PBX وظیفه‌ی اپراتورهای قبلی را بر عهده دارد . اخیراً این سیستم‌ها با استفاده از بستر IP ، به جای پروتکل‌های مخابراتی ، اینترنت را به استخدام گرفته‌‌اند تا بتواند ارتباطات را آسان سازد و IP-PBX ها را به وجود آورده اند .

به این صورت‌ میباشند که به جای این‌که برای هر کاربر خط تلفن (سرشماره) جداگانه تهیه شود ، به کاربران این امکان را خواهد داد که از یک خط تلفن شهری به صورت مشترک استفاده کنند و تماس‌های داخلی رایگان برقرار کنند .

PBX مثل PSTN (خطوط تلفن شهری) در مقیاس کوچک عمل می‌کند . سرویس تلفن طراحی شده برای یک گروه (برای مثال کارمندان یک شرکت) میباشد ، بدون احتیاج به خرید خط تلفن مستقل برای هر کاربر . PBX می‌تواند یک راه‌حل سخت‌افزاری مانند تلفن سانترال باشد یا از روش‌های نرم‌افزاری روی بستر ویپ بهره ببرد . در اصل PBX یک شبکه تلفن خصوصی را راه‌اندازی می‌کند و خطوط شهری از طریق آن بین افراد به اشتراک گذاشته می‌شود .

IP PBX

جایگزینی قدم به قدم خطوط مسی با اینترنت سبب شده میباشد که پروتکل اینترنت (IP) به رایج ترین سیستم مورد استفاده در شرکت‌ها تبدیل شود . ارائه و مدیریت خدمات ارتباطی و صوتی سرویس IP PBX بر اساس IP انجام می‌شود . یعنی همه امکانات و اطلاعات بر مبنای IP میباشد که می تواند دایره‌ی بزرگتری از خدمات و ابزارها را به همراه داشته باشد . در سیستم‌های تلفن جدید دیگر کیفیت مکالمات از آنالوگ خارج شده میباشد و همه تماس ها به صورت دیجیتال و با کیفیت بالاتری صورت میگیرد .

در اصل IP PBX همان PBX میباشد ؛ با این تفاوت که IP PBX یک نرم افزار میباشد که روی یک سیستم نصب می‌شود و به جای استفاده از خطوط آنالوگ از بستر شبکه جهت برقراری تماس بین کارکنان استفاده می‌کند . IP PBX از تکنولوژی VOIP که به معنی انتقال صدا در بستر IP میباشد ، استفاده می‌کند . به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی کاربر قابل توزیع خواهد بود .

IP PBX روش انعطاف پذیرتر و همچنین ارزان‌تری نسبت به PBX میباشد درنتیجه جهت رشد و توسعه‌ی کسب و کارها راه‌ حل کامل‌ تری نسبت به مدل قبلی میباشد .

Hosted PBX

Hosted PBX راه حلی مبتنی بر رایانش ابری میباشد . به این صورت که که تمام سیستم تلفن سازمان توسط ارائه کننده‌ی سرویس میزبانی می‌شود . همه مسولیت‌های سخت افزاری ، نرم افزاری و نگهداری بر عهده‌ی ارائه کننده‌ی سرویس میباشد . و بر خلاف مدل‌های قبلی که احتیاج به سرمایه‌گذاری کلان برای خرید تجهیزات ، نگهداری و آموزش همیشگی میباشد ؛ این سرویس بدون احتیاج به هیچ سخت افزار و یا نرم افزاری هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد . مشترک از ارائه کننده‌ی سرویس ، مرکز تلفن مجازی با ظرفیت مورد احتیاج را دریافت می‌کند و به ازای آن به صورت ماهیانه ، سالیانه و یا هر مدل توافقی دیگر ، هزینه را پرداخت می‌ کند .

امروز یکی از محبوب‌ترین راه‌حل‌های ارتباطی جهت کسب و کارها Hosted PBX میباشد ، چون هزینه‌ها را به صورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و محدودیت های PBX های سنتی را نخواهد داشت . همچنین به سرعت راه‌اندازی و در اختیار مشترک قرار می‌گیرد . سیستم‌های Hosted PBX یک راه حل نوین و مقرون به‌صرفه با ویژگی‌های مشخص برای بروز کردن راه‌های ارتباطی در داخل و خارج سازمان‌ها به شمار می‌رود .